top of page

Hur planerar jag ett inredningsuppdrag

Som inredare arbetar jag med färger, planlösningar, möbler, mattor, kuddar – ja allt som får hemmet att hänga ihop. Du vet hur det kan kännas när man ser en bild i en inredningstidning, eller kommer in på ett hotellrum eller en restaurang där man bara mår bra – det är det jag försöker göra - skapa känslan som gör att man trivs.



Alla jobb jag gör startar med en kontakt med kunden. Då diskuterar vi bl.a. stil, färger, mål med inredningen och kundens budget. Det är denna jag utgår från för då vet jag vad jag har att jobba med.

En vanlig missuppfattning som jag möter är att det är dyrt att anlita en inredare. Det är det inte. Jag utgår från den budget kunden har och målet är att leverera en lösning på kundens problem. Det är förstås alltid viktigt att tillsammans med kunden gå igenom projektet och tillsammans komma överens om vad budgeten räcker till. Kommunikationen är det absolut viktigaste när jag arbetar med en kund. Min uppgift som inredare är att ta reda på både vad kunden sägare att hen vill, men även sådant jag inte hör kunden säga direkt, men som jag märker att kunden behöver.

Samspelet mellan mig och kunden är också A och O. De bästa inredningsprojekten kommer från en öppen dialog där både jag och kunden är ärliga och säger vad vi tycker och tänker.

Ett sätt som jag alltid använder för att få en rak kommunikation är att använda moodboard (sammanställning av bilder) för att visa den känsla, stil och färgsättning jag tänker att inredningen ska ha.

För mig är det alltid viktigt att framhäva kunden i en inredning. Jag strävar alltid efter att fånga och få in dessa detaljer. För att nå dit gäller det att jag lägger ner tid på att förstå kunden och dess behov. Ett hem ska visa vem kunden är och vad som är viktigt i livet för kunden. Det är inte vem som helst som ska bo där, utan just du som kund, och du är unik.

Annika

kreativvardag


33 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page